Koniec problemów z lampą LED

Jeżeli jesteś szczęśliwym posiadaczem samochodu z lampami wykonanymi w technologii LED to musisz liczyć się z tym, że w przyszłości możesz natrafić na niekoniecznie przyjemne niespodzianki powiązane z przykładowo przepaleniem choćby jednej z diod. W takim oto przypadku w autoryzowanym serwisie natychmiast zaproponują wymianę całej lampy na nową, co oczywiście łączy się z niemałą opłatą, ale dobra wiadomość jest też taka, że  możesz u nas zregenerować taką uszkodzoną lampę.

Dlaczego lampy LED się psują?  Dlaczego ta „technologia przyszłości” – LEDy, które miały wg producentów wytrzymać 20 lat przestają działać niekiedy po roku użytkowania?

Przyczynę najczęściej odnajdujemy w niekorzystnych czynnikach zewnętrznych, takich jak ciągłe drgania, zmiany temperatury oraz wilgoć. Niestety również żywotność diody skracają sami producenci w momencie kiedy zmuszają diody do pracy z pełną mocą, przy źle dopasowanym radiatorze odpowiadającym za system chłodzenia, który ma na celu rozproszyć nadmiar emitowanego ciepła. W lampach niekiedy ( pewnie ze względów ekonomicznych ) brakuje najprostszych zabezpieczeń chroniących elektronikę przed przegrzaniem

Złym, bardzo powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest zakup innej – używanej lampy. Należy pamiętać, że taka lampa może posiadać wiele usterek które niekiedy ujawniają się dopiero po jakimś czasie a i życie elektroniki która w niej pracuje może dobiegać końca. Lampy używane często zostają przywiezione ze śmietnika  z zachodnich serwisów samochodowych, są one zazwyczaj w pięknym stanie wizualnym i po przepolerowaniu trafiają na serwisy aukcyjne czy giełdy z częściami samochodowymi, zachęcając wyglądem. Kupujemy taką lampę i nic nie wskazuje na to żeby coś z nią miało być nie tak. Problem pojawia się po podłączeniu jej do zasilania, zazwyczaj zostajemy z dwoma uszkodzonymi lampami, swoją i tą nabytą za którą handlarz nie chce zwrócić kasy gdyż twierdzi że w momencie zakupu wszystko było ok.  W większości przypadków ( znamy to z autopsji )  przytoczony wyżej scenariusz staje się rzeczywistością.

Dlaczego warto regenerować lampy LED?

Odpowiedź jest prosta – lampa po regeneracji nie odbiega parametrami od lampy fabrycznie nowej, często (dzięki zdobytemu wieloletniemu doświadczeniu)  poprawiamy w nich także błędy producenta (zbyt małe radiatory, źle dobrane prądy itp). Wszystkie włożone elementy są  nowe,  renomowanych producentów. Lampa po regeneracji objęta jest gwarancją na wymienione podzespoły. Regenerując u nas lampę możesz być spokojny że poświeci bezproblemowo długie lata.

Nie od dziś wiadomo, że reflektory w samochodzie bardzo szybko się zużywają. W czasie eksploatacji żółkną i matowieją co przyczynia się do gorszej skuteczności działania świateł. Istotne jest jednak to, ażby zawsze były zadbane, ponieważ są ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podczas podróży.

Z uwagi na eksploatację, jeżeli reflektory zostały wykonane z tworzywa sztucznego, wówczas klosze ulegają stadialnemu zużyciu. Z kolei czynniki zewnętrzne takie jak promieniowanie UV, tłuszcz czy piasek powodują, że klosze stają się coraz bardziej matowe. W związku z tym, skuteczność lamp maleje, ponieważ światło rozpraszane jest na boki, minimalizuje się zasięg snopu światła a jazda samochodem wieczorem jest nie tylko uciążliwa co przede wszystkim niebezpieczna. Wobec powyższego mamy do wyboru w takiej sytuacji dwie możliwości, jedna to wymiana całego reflektora a druga, znacznie tańsza-regeneracja lampy.

Jednak zanim przejdziemy do właściwej regeneracji reflektorów samochodowych warto na samym początku rozróżnić jego rodzaje. Najbardziej znane to reflektory lustrzane posiadające zwykłe żarówki, ale o regulowanym strumieniu światła poprzez specjalnie wyprofilowane szkło lub odblask. Inne zaś to reflektory z układem projekcyjnym zwane również reflektorami soczewkowymi, u których strumień światła jest kierowany poprzez przegrodę i soczewkę wewnątrz reflektora.

Ten typ reflektorów jest zaopatrzony zarówno w żarówki standardowe jak i palniki czyli żarniki xenonowe, dzięki którym możliwe jest stosowanie odpowiedniego mechanizmu elektromagnetycznego opartego o dwie funkcje, zatem scalenie światła mijania ze światłem drogowym na jednym wspomnianym projektorze, wówczas o takim reflektorze samochodowym mówi się, że jest reflektorem bixenonowym. Ponadto, w reflektorach bixenonowych montowane są paraboliczne kielichy, które decydują o emisji światła a dodatkowo w nich instalowane są żarówki bądź żarniki xenonowe. Nowoczesne kielichy posiadają wewnątrz lustrzaną powłokę tworzącą odblask i to właśnie dzięki niej możliwe jest emitowanie w stu procentach światła wydzielanego przez żarnik lub żarówkę zamontowaną w reflektorze. Reflektory samochodowe zużywane są podczas swej eksploatacji. Najbardziej powtarzającą się przyczyną utraty jakości natężenia świtała jest wypalający się kielich, w którym zamontowana jest żarówka lub żarnik xenonowy.

Kolejna kwestia dotyczy odpowietrznika, który znajduje się w każdym reflektorze, to właśnie poniekąd za jego sprawą nagrzane powietrze w czasie pracy reflektora samochodowego jest wydalane. A po wyłączeniu i ostygnięciu jest powtórnie zasysane. W takim oto zassanym powietrzu znajdują się mnóstwo kurzu i wilgoci, które to z kolei osadza się na elementach lampy. Przez lata użytkowania samochodu, nagromadzone zabrudzenia ulegają spalaniu poprzez wysoką temperaturę emitowaną z żarników lub żarówek. Nie tylko eksploatacja wpływa na degradację reflektorów samochodowych, ale również błędy technologiczne, o których często nie mamy pojęcia. Dzięki regeneracji lamp nie musimy od razu zakupywać całego nowego zestawu reflektorów, lecz możemy wymienić zniszczone podzespoły lampy na nowe markowe elementy, co znacznie zmniejsza koszt całej naprawy.